2 přístupy k rozvoji firemní kultury
Jakou firemní kulturu potřebujeme?
1. Měřitelnost je základ
Předpokladem pro cílevědomý rozvoj kultury firmy je její popis pomocí měřitelných parametrů. Pokud dokážeme kulturu měřit, dokážeme stanovovat cíle a posuzovat její vývoj. Existuje několik modelů, které k popisu organizační kultury slouží. Při hledání toho optimálního vždy řešíme kompromis mezi přesností modelu a jeho praktickou použitelností. Zpravidla platí, že čím je model přesnější, tím je i složitější a tedy méně prakticky využitelný.
2. Stanovení cíle
Abychom mohli kulturu firmy smysluplně rozvíjet, potřebujeme mít představu o cílovém stavu. Do této představy se mnohdy promítají osobní preference majitele či ředitele. Zcela se tomu vyhnout asi nejde, ale musíme si uvědomit, že argument “dělejte to takhle, protože to tak chci” není pro ostatní příliš přesvědčivý.
Pro každou společnost vypadá ta správná firemní kultura jinak. Cíl je ale vždy stejný: umožnit efektivní nastavení procesů a mít angažované a loajální zaměstnance, kteří vytvářejí synergii.
3. Analýza
Jednou z možností, jak stanovit parametry té správné kultury organizace je analýza tržního prostředí, vlastností produktu a firemní strategie s ohledem na potřeby vnitřního fungování firmy v “soft” oblasti a na základě toho pak určení parametrů cílového stavu.
Tento přístup si můžete vyzkoušet pomocí našeho testu kompatibility firemní kultury s trhem.
5. Rozvoj
V případě rozvoje firemní kultury cesta k cíli nebývá rychlá. Nejde také hned na začátku stanovit fixní plán postupu. Vždy je potřeba ponechat projektu určitou flexibilitu a reagovat na vývoj situace.
Změnové projekty v oblasti firemní kultury trvají zpravidla 6-24 měsíců. Záleží na velikosti firmy a na rozdílu mezi výchozím a cílovým stavem.
V našem portfoliu máme řadu nástrojů, které v různém pořadí a v různé míře k rozvoji firemní kultury využíváme. Každý projekt je individuální a je potřeba jej ušít každé firmě a situaci na míru.