Firemní průzkum – a co dál?
Skvělá firma má angažované zaměstnance, kteří odvádějí vynikající práci a navíc je to těší.
Motivovanost, angažovanost, zapálení pro věc, FLOW. Pojmy skloňované ve všech pádech, které označují víceméně to samé. Chuť dělat užitečné věci ve prospěch někoho jiného a mít z toho dobrý pocit. O angažovanosti se mluví tak často, že se to stává pomalu klišé. Zrychlující se tep doby, nejistota jako jediná jistota, permanentní technologická revoluce měnící obsah práce, to jsou faktory vedoucí k nutnosti zásadní změny paradigmatu leadershipu.
Od zaměstnaneckého průzkumu ke skvělé firmě
Udělejte zaměstnanecký průzkum, identifikujte slabá místa a naplánujte aktivity. Ty pak realizujte a kontrolujte postup. Jak se v takovém projektu cítí zaměstnanec? Zaměstnanec zde představuje problém, který řešíte.
Jde to jinak? Jistě, ale chce to změnu postoje. Nechte samotné lidi hledat cestu k vlastní angažovanosti tím, že jim pomůžete odhalovat smysl jejich práce. Nejefektivnější systémy se organizují sami. Zde je několik pohledů na starý a nový typ organizace.
Vytváření tlaku
→
Vytváření prostoru
Kritika nedostatků
→
Odhalování předností
Soustředění na aktivity
→
Soustředění na dopady
Rozvoj osobní efektivity
→
Rozvoj efektivity spolupráce
Transakční angažovanost, kdy zaměstnavatel směňuje hmotné statky za ochotu pracovat, je nahrazována transformační angažovaností, kdy potřeba pracovat vychází z potřeby seberealizace. To představuje fundamentální kulturní změnu.
Kultura prezentování
→
Kultura naslouchání
Kultura dodržování
→
Kultura odpovědnosti
Kultura vůdce
→
Kultura týmu
Výkonová kultura
→
Kompetenční kultura
Co mají společného mravenci, včely a termiti? Jsou to organismy s minimální individuální inteligencí. Žijí ve velmi dobře organizovaných společenstvech s vysokou kolektivní inteligencí. Tato společenstva nejsou řízena z žádného centra, neexistuje žádná hierarchická struktura, přesto fungují velmi efektivně.